2006-12-04

الى الاخوان المسلمين


الى الاخوان المسلمين لكى لا ننسا


لقد اوجبت دعوه الاخوان على اصحابها ان يكونوا جزء من قلب المجتمع لا ينفصل عنه يشاركونه فى كل احداثه ويعيشون معه كل ظروفه ويعبرون عن اماله والامه ويحفظون شعائره ويلمسون مشاعره ويتحملون فى سبيل ذلك كل ما يواجههم من عقبات وتحديات من السجن والاعتقال والاظهاد ومحاربه الارزاق محتسبين كل ذلك عند الله ولا يسالون احدا جزاء ولا شكرا

هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

الم توجب الدعوة ايضاً احترام حقوق ومشاعر الأخر من مختلفى الثقافة والديانة .. ولماذا يعيش الأخوانجى فى كل دول العالم حاطط لسانه فى بقه ولكن فى مصر يثور حينما يخرج رأى حر يقول انه غير معجب مثلاً بالحجاب أو أن الشريعة أخطأت مثلاً فى أحكام أهل الذمه وغيره وغيره

..

حقاً هو أخطبوط ان لم يقطع سيأتى على الأخضر واليابس

..

انشر رسالتى او ارفضها فلا يهمنى ان يراها الأخرون فهى موجهة لك شخصياً ..أو أشنقنى لأنى أختلف معك فى الرأى فأؤمن انك فعلاً من الأخوان

غير معرف يقول...

بص يا يحيي انا حكايتي مع الاخوان حكايه اولا انا كنت في مدرسهم من البدايه وبتطلع في مظاهرات ومش عارف ايه ودخلت موقعهم علي الانترنيت الجامعي ودخلت باسم لسعه
وخرجت
وعندي كتب كتيره جدا عن الاخوان وسيد قطب خصوصا, في مصر كانوا يقلولي تعالي الاخوان دا انتي اخوانيه 200%
اقول ماشي
علي فكره العالم دي علمتني حاجات جامده جدا

mashi_97 يقول...

هناك نشيدة جميلة تذكرتهـا تقول
إن للأخوان صرح كل مافيه حسن***
لاتسلني من بناه أنه البنا حسن

جزاك الله خير
:)

Dananeer يقول...

ياء
اولا انا مبسوطه انك موجود

ثانيا معاك حق

ياء يقول...

الاستاذ مش عارف ليه حاسس انك داخل شمال المهم الدعوه اوجبت حجات كتير كتير اكتر من اللى حضرتك تعرفه

والدليل انك متعرفش عن الاخوان حاجه ان الاخوان مش حطين لسانهم فى بقهم لا دول بتفاعلوا مع مجتمعاتهم والدليل ان الدوله المجاوره لمصر على طول الاخوان فيها انتقلوا من المعارضه الى الحكم وشكلوا حكومه منتخبه ( حماس ) طبعا غير الجزائر المشاركين فى الحكومه وفى والاردن والكويت والبحرين المغرب المشاركين بفاعليه فى المجالس النيابيه بتلك البلاد

ودا مش اخطبوط دا خير يزيد الاخضر ويخضر اليابس

واحب اخيب ظنك واسيب رسالتك منشوره عشان تؤمن انى من الاخوان وللاسف انا مبحبش اشنق حد خدوده منفوخه

هوووبه

الامام البنا رحمه الله له مقوله تقول
وكم منا وليس فينا وكم فينا وليس منا


mashi_97
النشيد رائع وهو من فرقه كويتيه لا اذكر اسمها



dnaneer


انا اللى مبسوط من تواجدك فى المدونه وشكرا على الرساله

غير معرف يقول...

الانشودة هي لفرقة وأعدوا

دعوة الإخوان علمتني كل شيء
الإخوان علمتني كيف اجد نفسي
ألأاخوان علمتني التحدي
علمتني الحب
علمتني كيف اعين الناس
علمتني كيف اجد الجروح واضع عليها البلسم
علمتني كبف اقول ما اقول وانا لست خائفا