2006-12-11

يا منى القلب من القلب اعتذار

--

امبارح كنت فى معاد انا ومحمد وبعد ما خلصنا اتكلمنا شويه
عن ( بلقيس - ملكه سبا - اليمن السعيد ) واكتشفت انى عايز احب
بس فى مشكله انى مش عارف احب مين ؟؟ - نا كلمتها فعلا - وبعد كده الاتصال انتهى
هو لم ينتهى انا اللى نهيت - عشان كنت خايف
اذن المعادله الاولى هى
انا عايز احب
انا بحب
انا خايف
انا انتهيت
---
---
--
-
المعادله الثانيه- لها وحدها
جلست ارقب الكون وما يجرى فيه من خلف شاشتى ادخل فى قلب واخرج من اخر-- انغمس فى
حديث وانهى حديث امزح وامرح واغضب واثور كل ذلك فى وقت واحد ولكنى رغم كل هذا
كنت افتقد شى لا ادرى له تعريفا ولا كيانا كنت اشعر بحنين جارف نحو مجهول لا اعرفه
ورغم هذا كنت اطارده -- واكتشقت اثناء ابحارى انى رسيت على جزيره واحده
ونسيت كل ما عداها من اراضى ونسيت نفسى واعتزلت كل من حولى لما رايتها -- وسريعا
حدثتها عن نفسى وعن يومى وعن امسى تكلمت معها كانما اخشى ان لا اتكلم بعد
قلت لها كلام غير مرتب ولا منسق ولكنه كان حقيقه يخرج من قلبى كيف يخرج النور من قلب الشمس
جميله هى الحياه واجمل ما فيها قلوب المحبين
يامن من نزلتم فى القلوب احبه ان القلوب مساكن الاحباب
الان وقد اشرقت على شمس الحياه وغمرتنى بضوئها المنير وقذفت فى قلبى دفء
وحملتنى النسائم وجعلتنى احلق فى السماء عاليا ادركت اننى كنت منذ زمن من العاشقين
-عشقتك منذ زمن ولم تكونى تعلمين ولم اكن اعلم -- الان وفى وسط النهار وفى ضوء الشمس الباهر
اعترف امامك بحبى لك -- قالوا ان الليل و القمر والسهر للمحبين
واقول ان الشمس والليل والقمر والنهار لك وحدك فانت فى عينى كل المحبين
انت اجمل فى عينى من اجمل جميله انت فى حياتى قارب نجاتى
لا ادرى متى وكيف ولماذا احببتك ولكنى ادرق يقينا انى عشقتك
هواكى فى قلبى ليس له منتهى ولا مرتجى الا ان تحبينى فارجوكى احبينى
احبينى واجيبينى
عاجز انا عن الكلام لاادرى ماذا اقول لك ما بداخلى تعجز عن قوله الالسن وعن حمله الكلمات
ارى الاحرف ترقص طربا عنما اتحدث عنك او اليك ارى الكون مبتسما عندما افكر فيك
بل ارى الكون مبتسما منذ ان رايتك - اه لو تعلمين - ما فى قلبى من سعاده ونشوه واحساس بالامل
انت اجمل حدث فى حياتى كلها - اسف دا قد تشعرين ان حديثى مكرر ورتيب
لكنى عاجز فعلا عن الكلام - كل ما اعرفه انى سعيد جدا بحبك
وانك اضئتى فى قلبى ماكنت اظن انه لن يضاء ابدا ابدا
ربما منعتنا الايام من التواصل ومنعتنا الحواجز من الالتقاء
ولكنى اول ما رايتك ادركت انى قابلتك من قبل ادركت ان حبك كان فى قلبى
من قبل ان تاتى كان اسمك منقوش فى قلبى
ولكنى فجاه شعرت بانى فقدت معها الاتصال و اكتشفت فجاه انى كنت احدث نفسى
وانى ابحرت فى بحر من الاوهام
وفى وسط حياه لا تعرف للحب
سبيل ولا للمشاعر حديثا
----
---
--
-

المعادله الثالثه - لى وحدى
لا تبكى يا قلبى
ولملم جراحك
وامضى
ليس هذا زمانك
فانت اخر العاشقين
واول العاشقين
فكن يا قلبى
اول الراحلين
واخر الراحلين
عن هذا الزمن
زمن الـــــــ

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

ربنا يعينك يا ابني
أنا أيضا عاجز عن الكلام
ولكنني أشعر بك

أنا كنت عاجزا عن الكلام ساعتها..
ساعة كانت معها
وساعة فقدتها
و لازلت...

غير معرف يقول...

جامدة يا يحي
احاسيس رائعه
جامده فعلاً